maanantai 9. syyskuuta 2013

Pelimusiikki nousemassa itsenäiseksi myyntituotteeksi

Pelien äänimaailman tuotantoon satsataan vuosi vuodelta enemmän aikaa ja rahaa ja nykypäivän peleissä musiikki nouseekin usein yhtä merkittävään rooliin kuin elokuvissa.

Suositun pelin musiikki tavoittaa helposti miljoonia kuulijoita ja hyvin tuotettuna pelin soundtrack voidaan hyödyntää kaupallisesti myös itsenäisenä myyntituotteena.

Vaikka taitavasti markkinoidulla pelimusiikilla onkin jo nyt valtavat maailmanlaajuiset markkinat, voi oman suosikkipelin musiikkia silti olla vaikea löytää kaupoista, sillä peliyhtiöt eivät vielä läheskään aina julkaise soundtrackeja peleistään.

Pelimusiikin myyntikanavat kuitenkin kehittyvät kiihtyvää tahtia ja varsinkin musiikin vaivattoman digitaalisen suoramyynnin uskotaan nostavan alan myyntilukemat uusiin ulottuvuuksiin.

Suomessa Tekes tukee vahvasti koko pelialaa ja etsii yhteistyössä Teoston, sekä kotimaisten pelitalojen ja -säveltäjien kanssa sellaisia toimintamalleja, jotka nostaisivat pelimusiikin suuren yleisön saataville ja takaisi kaikille tekijöille oman osuutensa

Suositun pelin musiikki tavoittaa helposti miljoonia kuulijoita ja hyvin tuotettuna pelin soundtrack voidaan hyödyntää kaupallisesti myös itsenäisenä myyntituotteena.

Tästä oivana esimerkkinä Suomessa toteutettu supersuosittu Angry Birds-peli, johon pelisound spesialisti Ari Pulkkinen sai Roviolta toimeksiannon kehittää ainutlaatuinen musiikiteema.

On selvää, että tämä on myös nostanut audiotuotannon laadun tasovaatimuksia myös rahapeli-kategorian mobiili-aplikaatioissa.

Kirjoittaja: Juuso Salminen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti